Poslední dobou trávím hodně času u zákazníků, kteří chtějí tzv. „zjistit, co se v jejich firmě děje.“ Mimo jiné to znamená zavedení reportingu. Nebo controllingu? Jaký je vlastně mezi tím rozdíl?
Když se trochu rozhlédneme po definici obou pojmů, pak zjistíme, že:
Reporting – je o presentaci údajů z minulosti. Věnuje se tomu, jak strukturovat data, abychom viděli firmu v souvislostech a ve všech parametrech, které jsou pro nás důležité.
Controling – využívá data z reportingu, ale přidává k nim mnoho dalších, zejména z trhu. Controlling je zaměřen do budoucna. Snaží se tedy identifikovat potencionální slabá místa firmy a příležitosti, které by bylo vhodné rozvinout.
Z toho, co vidím, se firmy věnují spíše reportingu – přehrabují data z minulosti, občas dokonce jen kvůli tomu, aby se „našel viník“. Ale je otázka, zda controlling v dnešní době může pomoct „vypočítat“, co má firma dělat v budoucnosti.
Že by jako výsledek controllingu vypadlo jasné doporučení „toto dělej“ asi ne. Prostředí je velmi dynamické a už dávno se nedají jen protáhnout trendy z minulosti. Ale myslím, že chybí širší a pravidelné diskuse o významu dat, které získáváme. Co vlastně znamenají, k čemu by to mohlo vést a k čemu to asi nevede. A výsledkem těchto diskusí by už mohly být zajímavé směry, které nás při „letmém přečtení“ reportů nenapadnou.
Zdroj titulního obrázku: FreeImages.com/simon stratford