Minule jsme začali mluvit o tzv. chytrých, či spíše chytře stanovených cílech. A dnes v tématu budeme pokračovat.
Jedna z metodik na stanovení cílů se jmenuje SMART. Sice se nabízí přímý překlad z angličtiny, tedy „chytrý“, ale jedná se o zkratku. v minulém díle jsme rozebírali, co všechno může znamenat první písmenko S a tak nás teď čeká druhé písmenko – M.
Asi hlavním významem je
- Measurable – měřitelný
Ano, cíl by měl mít jasné a dopředu stanovené parametry :). A proč dopředu? No jednak aby nenastaly pochybnosti kolik, že to vlastně mělo být např. nových zákazníků až v okamžiku, kdy to budeme na konci snažení hodnotit. A taky proto, aby bylo jasné, co všech bude třeba vykonat. Asi bude rozdíl, když budeme chtít přivést jednoho zákazníka a nebo 1500.
V různých zdrojích ale naleznete i jiné významy písmene M:
- Motivated – motivující: je důležité, aby cíl sám o sobě „nutil“ člověka jít něco dělat. Jen mějte na paměti, že hlavní motivací většinou nejsou peníze. Spíš je to smysl celého snažení. Takže další význam písmene M může být:
- Meaningful – smysluplný: přeházet hromadu „bordelu“ na druhou stranu dvorku nebude asi příklad smysluplného cíle (a asi ani motivujícího). A to platí, i když je hromada nehmotná – třeba roztřídění 10 let starých souborů v počítači.
- Manageable – uříditelný: zejména s ohledem na schopnosti a dovednosti konkrétního pracovníka, který bude úkol vykonávat. Někdo v klidu a pohodě uřídí projekt letu na Mars a zároveň stavbu mostu před kanál La-Manche. Pro někoho jiného je obtížné zvládnout vypracování a odeslání nabídky zákazníkovi.
To je dnes vše, příště koukmene na další písmeno ve zkratce SMART – A.
Všechny díly miniseriálu o cílech: