Chytré (SMART) cíle – R

SMART, KARAT, chytré cíle

Pokračujeme v miniseriálu a tentokrát rozebereme, co je významem písmene R ve zkratce SMART.

Původní význam písmeme R je pravděpodobně:

  • Relevant – odpovídající: odpovídající tomu, co pracovník umí a čeho je (ne) schopen, také odpovídající tomu, co pracovník, ale i organizace chce. Odpovídající ale i v tom smyslu, aby to mělo návaznost na dlouhodobé cíle organizace a tím pádem samozřejmě i na práci ostatních v organizaci.

Další významy písmene R mohou být:

  • Realistic – realistický: dosažitelný – i to už jsem popisoval minule. Bylo by špatné, kdyby cíl byl stanoven tak, že ho není možné dosáhnout
  • Resouced – zajištěný zdroji: cíl je jedna věc, ale máme na něj dostatek času, peněz, lidí a informací (know-how)? Všechny tyto zdroje bychom měli vzít v úvahu a počítat s tím, že je budeme muset „někde“ sehnat
  • Rewarding – hodnotný: ano, cíl by měl být odměněn, ale nejsou tím myšleny jen peníze. Odměnou může být i to, že se pracovník, či celá organizace naučí něco nového
  • Result oriented – orientováno na cíle: to vypadá jako definice kruhem. Cíl má být orientován na cíl :). Tím je ale myšleno, že cíl má být skutečně konečným stavem – tedy ne např. naplněná databáze údaji o zákaznících, ale např. více prodejů.

To je vše a příště se podíváme na poslední písmenko ve zkratce SMART, tedy T. Asi je zřejmé, že to bude mít něco společného s časem (Time).


 

Všechny díly miniseriálu o cílech:

Sdílet na:
Michal Henych

Michal Henych

Michal Henych působí mnoho let v oblasti systematického rozvoje manažerů. Jeho přístup a názory na to, jak management dělat úspěšně, můžete lépe poznat z mnoha článků, které publikuje i na tomto portálu. Zkušenosti zde uvedené čerpá z mnoha desítek firem a od stovek manažerů, které za poslední roky při své práci poznal.

Komentář